Tuesday, July 9, 2013

Negativity..please stay away!

Heip.


Today's is 1st Ramadhan. Malam tadi papa kemain semangat gi Terawih and pesan bulan ni nak cukupkan puasa and terawih without failed. Thank u Allah for answering my prayers. Yelah, aku selalu tau berdoa tiap kali masak nasik tu, mintak Allah lembutkan hati papa untuk jadi suami yang soleh, walau tak sealim ulamak, sekurang-kurangnya boleh membimbing aku & anak2 jadi solehah. Alhamdulillah sekarang dah nampak perubahan papa sikit2. Kadang2 aku ni selalu jgk compare2 laki aku ngan laki org lain tau. Macam nak cari ape kekurangan & kelebihan masing2 la konon. Teruk kan..biaselah org xde keje. Tapi aku rasa papa yg terbaik. Sebab papa selalu tolong aku dalam menguruskan rumahtangga, selalu menurut kemahuan mengada2 aku (sometimes), memahami bila aku dah start tensed or baran and such. Macam laki org lain, they often act like a men..you know, men yang think he is powerful and women should be listening to them..

So we had sahur together pukul 5am tadi. Just a plate of potato wedges, kurma, nescafe for him and Anmum milk for me. Taktau la cukup ke tak my milk going to produce by evening sebab less water, tapi InsyaAllah rezeki Allah ada..

Harini ingat nak buat sup daging, sambal belacan & ikan goreng untuk berbuka. 

Actually i had a plan to express something here tapi aku takleh access blogspot for some reason so aku hapdet la status kat FB. Macam x puas tapi i felt less burden la. Heh. Skrg aku dah hide dah status tu. Actually aku tak suka sangat post2 negativity things on my wall sebab it shows who you are. 

Kisahnya macam ni. Kawan aku selalu mengadu masalah peribadi dia kat aku. Bagi die aku je satu2nya tempat dia luahkan rasa walaupun we had many more friends tapi aku ni kira special sketla bg dia. Ok fine, aku tak kisah jadi pendengar yang setia. Masalah yang die sering hadapi adalah disebabkan tekanan perasaan berpunca dr sikap suami yang sgt cruel, family yang pinggirkan die, family mertua yang selfish and anak yang selalu memeningkan kepala dia. 

Tapi one thing aku respect die is that dia sangat berdikari dan tak menyusahkan org kalau tak terpaksa. I admit kdg2 bila ada masalah yang tak dapat dielak, i'll go back to my family or friends for their help.

Dipendekkan cerita, aku kesian dengan nasib dia. Kadang2 masalah datang bertimpa2, dengan keadaan dia yg sarat mengandung, laki dia x langsung jadi suami yg boleh diaharap. Tak perlu la aku cerita ape masalah2 dia. Cukup aku katakan yang aku rasa laki dia sangat kejam. Aku tak suka ada suami yang layan isteri macam tu. Kawan aku ni penah ckp dia cerita semua masalah dia kat aku sebab taknak org lain tau, nanti dorg ada perception yg buruk and anggap laki dia jahat. Dia nak laki dia nampak baik depan semua orang. Then aku ni takde perasaan ke? Aku ni sama je macam manusia lain kot. Bila aku dengar bnda2 yg camtu, of course aku jadi tak suka dengan laki dia. Apetah lagi semua tu aku nampak depan mata aku.

Tapi tak pernah la lagi aku face to face dgn laki dia jauh skali masuk campur tgn dlm hal rumahtangga dorg. Selalunya aku takkan pandang or tegur laki dia. Baru2 ni we had makan2 with all our friends, another friend of mine cerita hal laki dia nak kawen lain and whatnot. Aku rasa tempat memang tak sesuai tambah lagi dgn volume dia yang blh mengundang org lain tumpang dgr. 

But that just her. Memang dari azali kenal dia, dia cmtu. Dia tak hipokrit bagi aku. Kawan2 yang lain taknak layan dengar cerita dia sangat sebab malu dgn org2 sekeliling yg si polan ni cerita pasal poligami dia. Aku je lah yang melayan sebab kesian kan. But i know my other friends are talking behind my back. 

The next day papa sound aku cakap i should not layan her in that topic sbb bila aku bertanya, dia lagi galak bercerita and they all malu. Fine. 

Another thing yang aku bengang is that si 'laki' kpd kawan aku yg aku ckp kejam tadi ni boleh ckp aku wartawan, x sia2 amik Masscomm. Wah. Sentap lah aku dengar sebab it comes out from his mouth. Dia adalah org yang aku tak suka. Dan bila dia ckp pasal aku belakang2 instead of saying in front, aku jadi marah lah. Yang dia nak marah sangat psl isu tu pehal? Die penah ada betina kat blkg bini dia jgk ke? 

Lagi satu, kawan aku yang asalnye tadi ni boleh pulak nak mengumpat ngn aku pasal kawan yg kena poligami td ni. Bagi dia org tu dh kena nasib camtu masih nak mendongak langit dgn bercerita ttg duit. Lantaklah die. Bagi aku ape je yang dia luahkan tu semua terbuku dlm hati dia, apa yang dia rasa. Kalau takleh or tanak dengar, jangan invite die dtg in the first place! 

Aku kesian ngn dia sebab aku perempuan, aku paham kesedihan dia. Taknak perkara tu terjadi kat aku satu hari nanti. Maybe kawan aku tu tak pernah membayangkan diri dia dalam situasi org tu kot. Jangan angkuh, setiap orang ada nasib & takdir dia masing2. Cukup2lah awak tu dengan masalah awak, jgn ditambah lagi dosa sebab kalau berterusan mcm ni, selamanya lah hidup tu tak tenang..


Kalau boleh biarlah hidup kita ni sentiasa ada aura positif supaya org selesa dgn kita. Tapi kawan2 aku yang aku kenal drpd sekolah rendah masih bersama aku hingga hari ni. I love them. Cuma aku tak suka certain things about them mcm percakapan yang sangat kasar. Kadang2 hati aku terguris, kadang2 aku dimalukan, they dont care when they are together. Aku ni punyelah jaga hati org lain tapi dorg tak respect pun aku bila bergurau. 

Kalau dulu aku blh terima tp skrg masing2 dah 27, dah jadi mak budak so matanglah skit. Some people are just too annoying. Aku ni byk makan hati dgn kata2 dorg tapi aku takde la nak simpan dalam lama2, tapi dorg tu pun xde nak paham2 or rasa bersalah ke ape. Thats y aku lebih rela menjauhkan diri and focus on my family. Gathering tu pun bukan aku yg cadang, tapi org lain.

Oklah i have said what i want to say so thats it. Friends, if you guys happen to read my blog and this entry, anggaplah aku dah meluahkan ketidakpuasan hati aku cuma bukan depan2 je. You guys know i get clueless bila depan2 kan. Bye!

No comments:

Post a Comment