Tuesday, May 28, 2013

Zaman Kanak-Kanakku

Hai.


Hari ni aku rasa nak bercerita pasal mainan zaman aku kanak-kanak riang suatu ketika dulu. Sekarang dah 27 tahun berlalu and i miss my childhood..Zaman yang aku tak payah pikir ape-ape masalah & tanggungjawab..just enjoy my life sebagai kanak-kanak ribena yang riang je! Im not sure if my kids will grow up and having life like mine. Back then aku membesar dalam kem askar coz my father is an ex army, mum was a hotelier..our neighborhood semua keluarga2 askar jugak and we live in quarters 3 tingkat. 

As i could remember, those days me and my brother were so closed and aku hampir2 jadi tomboy sebab selalu ikut die main ngan kengkawan laki die. Bukannya aku takde kawan pompuan, tapi semua jenis kena kurung dalam rumah. Since my parents both working, takde sape nak pantau kitorang utk mandi, makan, tido, buat kerja sekolah etc. Tapi that time kitorang boleh berdikari and it seems nothing wrong with it. Kadang2 ada lauk mama masak tinggal. Sometimes we just eat whatever inside the kitchen. Ratah maggi and milo tu selalu sangat kot.

Anyway, aku rindu zaman tu sangat2..aku tak berapa ingat sangat la kawan2 sepermainan aku dulu macam Andy Azwan, adiknye Azidaliyani,Ammar Qadaffi dan awek die Norizan, Fatie, Aina, Atikah, so many that i couldnt even recall their name..oohh im so sorry buddies..semua ni dah lost contact sebab dah pindah, dah cont study and all..

Masa kecik2 dulu, kids like me dont know how to play computer games. We dont have any gadget like what we have now. Of course ada computer kat rumah. Mama pernah ajar but it is something like educational punya game la. Boring. So petang2 je kitorang akan berkumpul and main sampai la maghrib. Elok pulak playground depan rumah aku je. Tapi ada hari2 naik sheikh kitorang naik basikal pergi jauh2 sampai balik kena sebat dengan abah. Camne die tau port jauh kitorang tu agaknye??

Port yang dimaksudkan tu adalah tadika, klinik, markas askar, rumah2 pegawai (bkn ke rumah) tapi sebab kawasan tu atas bukit dikelilingi pepohon hijau seolah2 dalam cerita Snow White and the 7 dwarfs..can u imagine??Best giler siap lari2 main sorok2 dalam rumah kosong..sikit pun tak takut kena sampuk or disorok bunian ke ape..How come?? Mungkin kitorang lebih menakutkan daripada makhluk2 tu kot?

Kami jugak ke kawasan rumah prebet2 sebab sane low cost sket umah die, so diorang robohkan to built a new one but it took few months to rebuilt, so we go there, ade byk sangat botol2 kicap,cuka like that. Maybe the prev owner kumpul nak jual kat keling botol tapi tak sempat kot. So what we do is one of us main baling botol kaca tu ke jalan. Not main road, Just road yang small that a motor je boleh lalu. Ya i know it was so bad of us to do that. Habis bersepai kaca bersepah2 tengah jalan and none of us cedera sikit pun. Those with motorcyle yang nak lalu jalan tu sure maki dalam hati. But hey, its not main road pun..shortcut je kot! (sedapkan hati) Selain tu aku jumpa hair wig ala-ala Saloma, kanta besar macam saintis guna, pakaian and whatnot..diorang ni pindah rumah tapi rumah tinggalan tu macam2 ada..takdela aku kutip bawak balik sebab tau memang nak kena belasah la namanya..

Then kami main kat port rekrut buat latihan fizikal. Macam panjat halangan batu tu, merangkak dalam gelung tayar, gayut kat tali atas air to jump over the other side, etc..ala pendek kata macam latihan yang korang buat kat LPKN tu lah..

Paling best sekali adalah rumah aku kat tingkat 3 which is paling atas. So we had access to the rooftop from our store. Abang akulah yang ajar naik tangga tu. Since then tu jadi port lepak aku utk tido and main sebab sejuk gila atas tu. Ada tangki air tapi situ bersih, xde orang boleh naik situ kecuali melalui abah aku sebab dia yang pegang kunci stor..how cool is that? Siap aku menyanyi2 lah macam video klip Nora bajet suara sedap konon siap pakai selendang dan ditiup angin..bayangkan atas bumbung quarters, budak 11 tahun nyanyi2..hilang akal kan?? perghh apelah perasan sgt aku tatkala itu..*mcm bodow! But nobody cares or berani begitau parents aku hahaaa...

Belakang rumah aku pulak ada kebun and parit kecil sebelum ada pagar and hutan. Kebun tu milik jiran2 aku jugaklah. Macam2 tanaman. Ada serai, ubi kayu, pisang, u name it lah. So ubi kayu belongs to my dad. Abang aku punya idea gi amik khemah askar tu buat port lepak kitorang. Seronok tak terkata kitorang masa tu. Siap main pancing2 ikan kat parit lagi. Then korek tanah amik ubi kayu tu pasang api, panggang and makan (dengan tangan tak basuh ape semua). Rasa macam zaman Jepun giler ah..Memang ohsem gile bai share reramai ubi panggang tu. Pucuk ubi yang orang buat lauk tu aku amik tangkai die buat rantai lagi. Bapak2 memancing ikan, mak2 gi cabut daun jarum emas nak masak..perrghh terbaik la zaman kanak2 aku..rindunyaaa.. Malam tu abah mengamuk lagi kitorang menjahanamkan tanaman die..=(

Anyway selain drpd tu kami main ketenteng, sorok2, gasing, konda kondi selipar getah, one two som, congkak pakai batu,  batu seremban, layang2, galah panjang, nenek kebayan, pukul berapa Datuk Harimau, duk atas kadbod and tarik turun bukit..it was so fun...hari Sabtu pukul 7, lari naik rumah nak tengok Doraemon..


Banyak lagi kenangan masa kecik aku..mybe lain kali lah aku cerita sebab entry kali ni aku nak story pasal game je sebenarnya. I wish i can go back into that place where i grew up and amik gambar lagi rumah lama aku..Mybe dah banyak yang dah berubah but thats okay..


Abah & Mama..i miss both of you back then..skrg pun still lagi cuma we were so happy long time ago..banyak kenangan pahit dan manis kan? Semoga abah dan mama dipanjangkan umur dan sihat sentiasa..

No comments:

Post a Comment