Monday, March 4, 2013

Trend tak trend. Ade aku kisah?

Assalamualaikum.


Hari ni news feed kat Facebook aku penuh dengan info pasal isu pencerobohan di Lahad Datu. Yes, i know everybody talk about it even me and papa at home as well. Cuma yang jadi isu disini ialah kesahihan dan ketidak sahihan fakta yang ditulis tu. Let me explain in a simple way.

Courtesy of Google Image 

Its like a trend for people to talk about something which became an issue in a social media. Kes Lahad Datu ni secara langsung bak kate kawan aku, dah banyak melahirkan ramai general perang, penganalisis perang, penganalisis politik, sejarawan, wartawan, pahlawan dan conspiracy theorists. So what? You think its cool bile dapat jadi pengulas & penganalisis bahan cerita? No no no...

Just because people talk about it, doesnt mean you also had to involved in that topic. The reason im saying this is because kite kena ukur knowledge kite tahap mana. Cukup tak ilmu di dada bila nak berdebat tu. Kalau setakat cedok info drpd orang lain, bace status2 orang kite rase dh gained enough knowledge, silap tu. Sebab manusia ni pemikiran lain2. Ada yang sokong kerajaan, ada yang membangkang so macam2 isu nak dibangkitkan in time of crisis. Bile diri dah dihasut dengan kenyataan2 yg takde bukti kukuh, mula lah nak emotional. 

Aku bukan nak suruh berdiam diri, No.. You can stand out and talks on your opinion cuma jangan la emo sangat..janganla bias sangat.. jgn cakap berdasarkan hasutan.. get the fact, kaji dulu sbb zaman skg gambar boleh diedit, ayat boleh di copy paste, macam2 lah. That simple thing pun takkan xleh nak guna logik minda kan.. Bila kite bercakap tanpa berfikir dulu, it really shows our stupidity and lack of knowledge. Macam orang kampunglah yang bersembang di kedai2 kopi. Jadi, banyakkan membaca. Diam bukan bermaksud bodoh dan tak ikuti perkembangan semasa. Cuma its better that way drpd bergebang tapi habuk pun tarak..

Secondly ni takde kena mengena dengan sesiapa. Aku cuma nak tekankan kat sini how much i hate these two:-
Harlem Shake
Oppa Gangnam Style
Seriously.. these two videos are just plain stupid! C'mon..you can hate me for this. People all over the world talks, watch, blog, share about this and i think this is junk and a piece of shit. What do you guys get from this? Semua ni pengaruh dunia luar yang sangat bertentangan dengan budaya kite. Yeah i know i sounds poyo sket. Memang aku dulu pun buta tuli tapi semenjak dah meningkat dewasa ni aku dah kembali ke pangkal jalan la. Eceh, nak muntah tak??

Ade sumber from Facebook yang aku terbaca pasal lagu dan tarian Gangnam ni yang berasal from Korea Basically this song tells about the city yang penduduk dia live in a luxury lifestyle and women mostly would do anything for money. Asalkan boleh bergaya, hidup mewah so harga diri bukan ukurannye. Diorang ni sanggup merendahkan martabat sendiri smata2 untuk kemewahan and orang kaya2 ni suke la nak amik kesempatan kan..kan..kan? Dasar brengset! So ape yang patut kite agung2kan dengan tarian anjing sawan ni? Psy tu pun bukan ade rupe sgt pun..Harap lemak je lebey.. This song is totally a no no for me! 

Same goes to Harlem Shake yg skrg tengah menjadi kegilaan manusia all over the world right now. As i watched the vids, i dont find any interesting thing yang boleh buat aku teruja or even nak shake jugak. Coz komen2 drpd peminat harlem shake ni menggembar gemburkan video ni buat kite nak shake jugak. Itu semua dusta. Itu semua poyooo..Cakap jela korang taknak dikatakan tidak mengikuti trend semasa right...

Ape yang aku nampak hanyalah a plain stupid dancing movement yang as if like kite tengah release tension. Of course you can do that. But alone. Under the shower. No one seen. Thats fine. Kan??? Tapi dalam video tu orang bogel pun ade, makcik n atuk2 tua pun nak join sekaki, watdehel?? Cant you guys see?? Betapa dunia barat cuba menyesatkan kite yang berbeza budaya ni untuk follow style dorang?? So buatpe nak follow sangat? Actually aku tak kisahla kalo korang rasa aku ni ketinggalan zaman ke, poyos ke, bajet gud-gud or whatsoever. Yang aku tau aku x follow something just because its a trend. I just be myself. Ok.

Sekarang org yang poyo ni nak sambung buat keje opis. Kbai!

No comments:

Post a Comment