Wednesday, March 6, 2013

Sedihla bai.

Assalamualaikum.

Selalu je mama cakap "balik la PD, aku rindu sangat ngan budak2 tu (cucu)". Tak pernah pun die cakap "hangpa tak balik PD ka, aku rindula kat hangpa" which covers all of us - papa,mama,isya & fiya. Taktaula apsal aku emo pulak pagi2 ni. Dah lama aku nak express sbnrnye tapi aku taktau nak cakap ngan sape.

Mama tak pernah ke rase rindu nak jumpe aku? As i grew up, aku rase makin kurang sangat2 kasih sayang drpd seorang ibu kpd ank die. Siryes beb, aku sedih gile. Bukan seorang mak je tau terluka dgn ank2 tapi anak2 pun slalu terluka di dalam hati tapi sape mereka nak salahkan ibu bapa? After all they are just a daughter/son! Ibu bapa membesarkan diorang dr kecik. Thats right tapi who's gonna take care of them pulak when they get old? Anak2 jgk kan? So anak2 pun ada hak utk rasa kecewa on certain things.

Sejujurnya, as i grew up from habis PMR - SPM- Uni - Married, aku boleh rasakan kasih sayang yg patut aku dapat dr seorang ibu makin sikit dan sikit dan sangat sikit..Sedih gile bai! Aku tak pernah cakap depan die sebab aku rasa tak guna. Memang la semua mak sayang anak die tak berbelah bagi. I knew that sebab aku sayang isya and fiya sama rata. Tapi aku frust gile bile dewasa ni hubungan aku dengan mama dah tak rapat. Reason aku rasa we cant get along well is mungkin characteristic aku byk ikut abah. Aku tak suka bergaduh ngan orang. Tak suka mengumpat kuat2. Aku tak suka pandang orang and have judgement on their life. Thats why bila aku balik PD and sees those things, aku malas nak layan. Mungkin jugak mama camtu sebab dah join makcik2 taman yg punyai characteristic sebegitu. I dont blame her sbb aku paham kadang2 kita bile masuk kandang mengembek, masuk kandang harimau mengaum tapi aku tak boleh terima dgn lifestyle aku so bile aku dengar topik2 yang aku tak suka dengar, of course my reacction would be macam orang pekak tuli. So you see less communication there. 

Back to my topic, aku nak sangat mama cakap die rindu aku. Walaupun aku dah jadi seorang isteri orang and mak budak sekarang, aku masih anak yang punyai ibu dan aku masih perlukan kasih sayang dan belaian dr ibu. Hello, ibu aku masih bernyawa okay..why i cant have that? Its not that i want her to hug me, belai2 rambut aku segala,no..i mean macam tengah jalan kat mall, die pegang bahu aku ke, ntahla taktau nak cakap camne. 

Aku tengok org lain selambe peluk2 tampar ngan mak dorang tapi aku malu nak buat camtu sebab dari kecik aku kurang dpt sentuhan, so sampai besar memang kurang ransangan dr mak bapak aku. Aku sedihla beb. Memang aku dibersarkan dlm keluarga yang plain simple. Takde hubungan adik beradik yang close comolot, lompat2 atas katil skali or whatsoever..but most of all aku sedih sbb dari kecik aku rase sentuhan yang kurang so sampai besar aku segan nak peluk2 mak bapak aku,except cam nak gi jauh sikit ke, lama sikit ke adela com2 pipi but bukan hari2 pon..

Aku terasa nak dipeluk kadang2 ngan mama, nak mama cerita kat aku peel aku mase kecik2 sebab aku semput jugak kadang2 dengan behavior isya and i dont understand why kids like that so maybe by knowing peel aku masa kecik would help me understand sikit sebanyak dugaan mmbesarkan anak. Aku selalu peluk isya n fiya tiap2 kali balik keje sebab aku taknak diorang rasa janggal bila aku peluk diorang bile diorang dah dewasa nanti. Sebab itula yang aku rasa sekarang dengan mama. 

Am i still a daughter yang masih disayangi oleh mama? Abah pun same je. Lepas aku kawen, die macam strict je ngan aku, takde lagi nak gurau2 senda or wat lawak bodoh ngan aku macam dulu. Nak menitik la air mata ni beb............kenape huh...aku rindula zaman aku sebelum tadika dulu..seingat aku masa tu kami susah..tapi mama ngn abah manjakan aku macam princess....taktaula mane silapnye..semua tu hilang camtu je as i grew up...

Being a wife and a mom now doesnt mean that aku dah tak perlukan mama abah. I still do..cuma please show me some love as if like you still aware that im still your only daughter....please show that you need me..sebab aku nak rasa yang mama abah masih perlukan aku..bukan suruh aku balik pd semata2 nak jumpa cucu and anggap aku takde...=(

No comments:

Post a Comment