Thursday, May 15, 2014

Meaning of Appreciation

Today is teachers day. I had lots of friends on Facebook yang bergelar guru so i just wish them online je. But then as i was thinking who else yang aku belum wish, suddenly pop up Ustazah Delisya. Dia pun guru jugak kan? Sebab dia ajar Isya mengaji...

Ok then aku blank for a while. I dont mind nak jumpa dia just to wish Selamat Hari Guru and give some cakes or goodies tapi nanti camne if dia tanya kenapa dah tak hantar Delisya kesini or things like that? Mesti aku jadi blur nak bagi jawapan sebaik mungkin etc. Takkan setakat drop off nak hantar gift then blah kan? Mesti ade sembang2 sikit at least kat pagar..So i feel awkward...

Tapi aku still rasa appreciation tu perlu..Sebab kalau Delisya x mengaji kat dia dulu tak mungkin Delisya cerdik and celik hafazan sebab aku sendiri pun belum tentu boleh ajar Delisya sebaik tu. Despite of things yang aku tak suka kat Taska Tahfiz tu i still have thoughts yang seorang 'Tok Guru' tu harus dihormati dan tidak dilupakan..

Ok i'll figure out something kejap lagi and try to meet her this evening..

Last week kitorang jenjalan kat IOI Mall Puchong sempena Mothers Day. We had lunch at Little Pantry. It was such a lovely place ala2 Lovely Lace punya shop gitu. Lupa amik few photos. The food was okay jer but the environment satisfying. Then Delisya request baju and kasut princess. Suppose mak nye lah dapat shopping kan sebab nak celebrate Mothers Day tapi hari tu Delisya paling banyak dapat gift. Semua dia nak semua dia dapat..Adik je x dapek ape sebab taktau meminta lagi ekekeee...

Dia dapat gown dress ala2 Frozen warna soft blue and kasut tinggi warna pink from Barbie boutique. Habis hati lah dapat tu. Balik rumah terus pakai menari2. Crown je takde sebab dia tak minat crown yang dijual kat kedai costume tu. Taktau crown camne yang die nak. I guess i have to make it on my own lah. Mamanya kan kreatif bab2 DIY ni hahaa..tengok contoh kat You Tube kang balik siapp..this is how its gonna be.


Easy peasy bebeh. You can get all the stuff from Popular Bookstores or DIY Store dalam Tesco S2 ni ha..

Hope she'll like it. Kadang2 hasil kerja kite tu memangla tak perfect macam yang dijual kat kedai tapi ia dibuat gigih dari tangan ibunye yang penuh kasih sayang haaa ko hado?? Dari Delisya kecik dulu aku pernah jahitkan black dress untuk dia, soft toys and now a huge dollhouse. Tapi it still in progress so i'll talk about it soon in new entry. Mungkin bila dia dah besar nanti dia akan appreciate my effort. Bukan tak mampu beli tapi i think i can make my own so why not aku guna kelebihan yang ada kan...

Dulu mase aku kekecik aku sama macam Delisya. She's totally my reflection of how i look like when i was kid. Suka makeup sebab hari2 tengok mama makeup before go to work, suka pakai gown and heels feeling2 princess, suka orang ikut cakap sebab budget perfectionist, benda kecik pun jadi hal. Annoying kan hahaa..

But that time when i was small, i grew up with no girls around coz im the only daughter in family. Jarang jugak dapat perhatian and toys sebab mama abah sibuk kerja. Thats why bila Delisya membesar and act like me masa kecik2, aku cuba layankan and fulfill anything she want as long as tak melampaui batas. Last year before aku ajar dia main real toys, dia ketagih main game kat Tab aku jugak. I dont know why i install those game and keep her entertain by that. Tak lame pastu aku sedar i shouldnt do that so i uninstall everything. Lama2 dia pun bosan pegang tab sebab nothing much she can see except gallery photo yang ada video dia dengan Dafiya. Today bagi tab kat dia pun dia dah tak hingin. Alhamdulillah..it works. Kita yang mencorakkan dia right?

No comments:

Post a Comment