Wednesday, May 7, 2014

Al-kisah Hati Unta

So last month my friend just came back from Umrah and bought me Hati Unta la sebab aku ade kirim sebelum tu sebab aku dengar susah nak dapat kat sini..What else..utk penawar lelah Delisya ni lah. So he gave me 2 keping and i just kept in the fridge until last night tergerak nak masak bagi dia makan. 

Actually i had no idea in mind on how to feed her with that so i google and found many ways. Ade yang rebus minum, ade yang tumbuk jadi serbuk and campur dlm nasi and so on. Then aku terfikir pulak Delisya jarang habiskan makanan dia sebab dia makan main-main..half way dh stop so aku risau membazir je nanti.

So pikir punya pikir i decided utk goreng hati unta tu tanpa minyak and tumbuk sebelum mix dengan madu asli. Konon-konon nak bagi pure camtu la kat die. Adela strategi and taktik nak pujuk dia telan nanti. So gigih la aku pun goreng hati unta tu sampai kecut (sebab nak garing) then aku tumbuk dengan lesung batu. Delisya pun tolong menyibuk jugakla, Saje aku bagi muka dia main tumbuk2 dengan harapan dia seronok nak makan nanti.

So lepas dah jadi serbuk, aku gaulkan dengan madu asli. Itupun madu last kopek sebab dah habis terus lepas aku tuang. So you guys imagine jelah camne aku appreciate madu and hati unta tu yang sekali ni je ada..

And there aku pujuk Delisya makan lepas dah selawat sama-sama. Muka dia pun watlek watpis je nak makan..selambe gile..

Masuk-masuk dalam mulut je, hambik kau! Dia mual and muntahkan balik!

Aku sempat kaut balik la dengan sudu sebab sayang. Aku tak give up lagi and pujuk lagi..dalam keterpaksaan dia nganga untuk second try tapi dia tak boleh telan. Dia kemam je dalam mulut walaupun aku cuba push dia untuk telan dengan picit hidung dia segala namun hampaaa....

Dia luah balik sampai tumpah kat baju and i was totally frustrated....i should have known....T________T

Sangat-sangat frustrated sampai akku mengalah. Mane mungkin budak kecik nak telan benda tu bulat2 like adults do.....Aku stop lepas tu. Aku marah-marah dia and terus moody. Habis semua benda dengan adik2 kena marah. Tetiba je aku nak baran sebab usaha aku tak menjadi. Kesian diorang...

Dekat sejam jugak aku bengang sambil otak ligat pikir camne aku nak buat dengan hati unta + madu yang aku dah buat ni..Gile kot nak buang je..

At last aku x jadi buang. Aku tuang semua madu + hati unta tu dalam botol air dia yang selalu aku isi air kosong tu. So kaler dia berubah jadi perang2 mcm air asam jawa tu la. Aku cuba jugakla minum sikit and it taste real suck sampai aku sendawa pun terasa hati unta tu. Rasa dia macam hati ayam yang kita goreng garing tu je. Sama. Bezanya ko campur dalam air / madu. So lari sikitla rasa dia..

Then aku tak terus bagi Delisya. Aku letak je botol tu atas meja. Aku terus cedok nasi goreng sambil makan. Walaupun takde selera tapi cuba telan. 5 minit pastu Delisya datang kat meja makan tanya aku makan apa. Aku tak jawab..Aku terus suap dia sesudu. Lepas dua tiga sudu dia makan nasi aku, dia capai botol air tu nak minum air. Walaupun dah nampak warna air tu dia tak tanya apa2 pun, terus minum.....

Guess what? Ni yang keluar dari mulut dia lepas sedutan tu with a smiley face (as if like "upss i dah kenaaa")

Delisya : Ooo air hati untaaaa...(senyum) Sedap!
Aku : Hah? Sedap?
Delisya : Haah..tadi makan dalam pinggan tak sedap..minum dalam air sedap!
Aku : Betulke? Minumla lagi..

Dia pun sedut lagi..walaupun takdela banyak and lama macam dia selalu minum air kosong tu tapi that moment betul2 buat aku berbunga2 and kembang hati. Lega sangat2 sebab usaha aku tak sia-sia. Terus aku menyesal tak sudah sebab marah-marah dia and pukul dia sikit tadi..Astaghfirullahalazim...baru sekarang nak istifar and menyesal! Im such a bad bad mom..Aku menyesal sangat-sangat!

Sebenarnya aku dah lama nak tulis dalam blog ni tapi aku pemalas. Aku cuma nak buat satu entry yang mana khas untuk Delisya and hoping she will read it when she's 20 nanti..

Truth is, aku sangat2 berterima kasih kat Allah, bersyukur yang tak terhingga atas kurniaanNya memberikan aku anak macam Delisya. Aku taktau anak orang lain tapi aku rasa Delisya got something special yang aku tak expect aku akan dapat daripada dia. I mean, dia seorang anak yang saaaaangatt bijak, senang dijaga, faham bahasa, mendengar kata, boleh diharap dan sangat sempurna! 

Aku cakap camni bukan sebab dia anak sulung aku. Tapi i rarely found that criteria in any other kids. Ada tapi tak banyak. Semenjak ada adik (Dafiya) dia tak pernah show perasaan tak puas hati ke ape malah sayang and tolong aku jaga adik dia padahal dia baru berusia 2 tahun masa Dafiya lahir. Even until now, behavior dia memang tak pernah mengecewakan..Dia garang in certain matter, selalu jugak jerit kat adik bila taknak share mainan but thats what kids does. But most of the time, seeing her bergurau dengan Dafiya makes my heart melt. 

Contohnya when she gave something to Dafiya, dia senyum and tengok je Dafiya sambil cakap kat aku "Mama, adik ni comel kan..tapi die nakal sangat.." Aku iyerkan je sambil gelak. But the way she say it tak macam budak2..mcm adults bercakap!

Lepas tu dia banyak mengikut gaya aku tau. Contohnya bila adik nangis dia akan buat suara garang and cakap "Heepp adik...takmo nangis..mama buat keje tu..org dengar malu laa

Or even when Dafiya get ready nak mandi, dia akan make sure Dafiya kutip baju kotor and masukkan dalam laundry basket just like how i teach her dari kecik. And thats the reason why i know i can rely on her dalam menjaga adik..Aku selalu jugak pillow talk dengan dia saying IF aku dah takde nanti, jage Dafiya baik2, bagi makan, bagi adik pakai tudung and so on..Dia faham..

She's perfect..just perfect..cuma aku berharap dia berisi sikit je just like other kids sebab dia agak kurus, Mungkin ikut gen aku kot..makan tetap makan cuma badan kurang berisi..other than that just fine..

Aku ni mak yang teruk sangat rasenya. Dah dikurniakan anak yang bagus, aku selalu je marah-marah dia bila ada yang tak kena. Padahal aku dah tau budak..ape sangatla yang kita boleh expect kan. Bila datang temper aku, aku piat je telinga dia..aku rentap2 je baju dia, pukul2 je tangan dia pastu aku menyesal tak terhingga sebab in the end dia lupa semua kemarahan aku tu and datang bermanja like nothing happen..

Seriously i feel like shit! Im just fucking asshole..Aku bukan mak yang terbaik..

No comments:

Post a Comment