Monday, April 7, 2014

Ovary Cyst at 14 weeks pregnancy

Yes new chapter for April. Mood nak buat keje xde la sangat..xtau apsal..tempahan kufi pun banyak pending lg ni..nasibla customer semua jenis sabar menunggu..

Anyway last week aku pergi scan baby and doctor detect ovary cyst sebelah kiri aku ni dah grow from 4.89 last week to 6cm this week..Macam biaselah, memang diorang suggest untuk lakukan operation buang cyst tu if dah melebihi 5cm..Since my second pregnancy aku dah pernah experienced mcamane sakitnye menahan keperitan cyst ni twist dalam perut, aku berserah je kalini..Kalau aku cakap xnak operate lagi naya kang..buatnya dia makin membesar and pecah kat dalam, bleeding and so on..sape nak responsible? Ohhoiii mmg x sanggup la jawabnye..

So the doctor said pembedahan ni takkan effect baby kat dalam. Kalau nak ikutkan, dia nak tunggu kandungan aku masuk 4 bulan camtu sebab sekarang ni baru 13 minggu, risiko nak gugur tu ada so if janin dah kuat sikit, risiko tu kurang. Tapi at the same time dia pun x boleh biar cyst ni lama2 sebab dia cepat jugak membesar..Doktor pakar tu nama Nurul Ilyani (Hospital Tuanku Jaafar, Seremban) die siap lukis lagi kedudukan baby kat mana, nak potong kat mana, nak remove cyst tu mcmane etc..Aku sedih bukan ape, sebelum ni x pernah buat operation langsung. Meaning perut aku ni suci mulus. Apatah lagi Alhamdulillah mengandung yang ketiga ni pun aku masih takde stretch mark..garis2 halus tu adelah sikit tapi x obvious..Memang aku bersyukur sangat lah kurniaan Allah yang masih kekalkan perut/pinggang aku saiz 26-27 ni..Syukur Ya Allah..

Tapi kalau lepas operation ni memang akan berparut la kesan menegak dr bawah pusat tu..uhuk..uhuk..but i aint got any choice maa...


Image ni sumber google but this was exactly how my cyst look like dari machine scan tu..I can even feel it bile baring2..memang keras and senak kalau ditekan..

Anyway the date for my operation will be on 23rd of April..i'll be admitted a day before insyaAllah..tak sabar jugak nak rasa duduk ward kat bangunan baru hospital tu huhuu..more updates soon!


No comments:

Post a Comment