Tuesday, January 29, 2013

Hospitalized for the 3rd Time..

The first time was in October 2011..then May 2012..and now January 2013. Its like once in a year mesti Delisya akan diserang oleh penyakit lelah yg tidak mengenal siapa..=P

It all started on 26 Jan 13, Sabtu sebab die selsema. Probably infected from other kid kat nursery. Ahad tu masih aktif lagi walaupun petang tu dah mula panas badan. Malam tu die bagitau papa die penat so we thought she get tired of playing la sebab melompat2 and running here and there. So aku n papa dodoikan die tidur sebelah Dafiya altho die punya mengada suruh garu2 lah..tepuk bontot lah..usap2 rambutlah..man..itu memang pe'el die utk dpt feel sblm tido....

12pm - baru die betul2 lelap. Just when i thought she'll be fine, i was wrong..die merengek2 sekejap then tido balik..continuously macam tu until 2am..i didn't sleep the whole night of course sbb tepuk2 bontot die. Well itulah pengorbanan seorang ibu after all..

3am - aku rasa tilam tu basah. Tak mungkin pampers die bocor coz i can feel kat bontot die that the pampers still dry. Apparently disebabkan die tidur meniarap, the urine semua berkumpul kat bhgn depan. That explain why the bed was wet with her urine! Memang tak best la dah kene tilam..=((

As i washed her and change the diapers, baru aku noticed dada die berombak kencang. That moment baru aku perasan lelah die datang balik. There's also a wheezing sound from her breath. Cepat2 aku kejut papa and ajak ke Hospital waktu tu jugak. I couldn't wait for the morning to come sebab die nampak susah nak bernafas. Better be safe than sorry kan? Papa suruh stay kat rumah je ngn Dafiya yg tgh nyenyak tidur at that time tapi aku berkeras jugak nak ikut sebab risaukan Delisya.

4am - Amik gas sampai 2 kali, masih tak surut jugak. Tho she talks alot, siap bagitau doctor lagi die nampak lalat banyak kat siling, ( i didn't see one..probably kelkatu yg slalu terbang kat lampu kot) and bersembang seolah2 tgh sihat. After a while doctor cakap takde pilihan, terpaksa tahan ward sebab tak kurang semput die. Luckily aku dah siap pack barang2 die dari rumah before that. 

5am - Dapat katil sebelah tingkap and selesa lah jugak. Papa terpaksa kerja jugak and since im off, aku lah yang jaga Delisya. Pity Dafiya terpaksa ada sekali tido same2 ngn Delisya. Man..i was sleepy like hell tapi tak dapat tidur sebab nurse, doc, trainee dtg kejap2 tanye few question and check her condition..

6am - Baru Delisya & Dafiya tidur nyenyak. I tried to sleep tapi tak dapat sebab hari dah cerah. Badan dah letih, mata ngantok sangat2 tapi tak dapat lelap jugak..

8am - Dafiya bangun dulu and i bathed her, susukan die macam biasa. She played and look around while Delisya still sleeping. Penat sangat kot malam tadi tak dapat proper sleep. Masa ni dia masih lemah lagi.

11am - Dafiya dah penat and tidur balik..


12.30pm - Delisya woke up and ceria sikit lepas Paklang (Adam) die datang along with his colleague during lunch break. He bought few jajan as well, his friend (girl) pulak melayan Delisya..bukan main seronok die. Terus tak serupa orang sakit. That girl offered nak mandikan Delisya so i let her. Die lah yang gosokkan gigi, mandikan, pakaikan baju Delisya and she was active lepas tu. Tapi lepas Alang die nak balik dah, dan2 die lemah balik and buat muka kesian.. nurse suruh pakai gas balik tapi dia taknak..Kwn Adam tu pujuk die, bagi pakai sambil dukung..baru dia pakai..*bukan maknye takleh buat..tapi die nak bermanja ngn orang lain agaknye..*


Apepun she was well behaved la..Kids..what do u expect kan..


Thank God mak aku datang and offered nak jaga dia pulak. So she asked me to go back and have a rest. Lagipun doctor sendiri tak galakkan Dafiya ada kat situ sebab she'll get infected. That worried became reality sbb today aku dan Dafiya same2 dapat flu drpd Delisya. Takpelah, balik kerja nanti cari Redoxon. 

Walaupun sakit..still suruh aku snap gambar dia using secondary camera....
Seriously walaupun dapat balik rumah and tidur yang cukup, hati ni sebak sangat sebab terpaksa tinggalkan dia kat Hospital. Tapi aku takde pilihan sebab Dafiya pun needs me coz of the breastmilk.. Alhamdulillah, on Tuesday, doctor dah benarkan die discharge sebab dah kurang. Mulanya dia agak reluctant tapi aku ngan papa pujuk then she agreed. Balik rumah die bukan main lagi seronok. Risau sangat2 lah aku ni takut die semput balik sebab bila dia aktif tu bukan die ingat ape..yang dia tau main je...bila dah penat baru duduk diam...kids...

No comments:

Post a Comment