Thursday, December 12, 2013

My Princess Progress

Hi.

Ehem. Macam baru balik kampung halaman je rase bila bukak blog ni. Aku lupa aku ada blog. 
Nak kata malas update tak jugak. Tiap hari aku hadap internet buang masa tapi ntahla..

Anyway yeap aku terpaksa jugak usik topik berkaitan anak2 dlm setiap entry aku. Mungkin hidup aku dah tak fun mcm muda2 dulu kot so topik anak2 je yang selalu aku highlight bila terasa nak bercerebeh sorang2.

We start with Dafiya pulak la. Asyik2 Delisya je..

So today Dafiya dah genap 1 thn 2 bulan 3 hari. Gigi atas 4 and bawah 2 like a rabbit but its cute tho. She had this soft curly hair that it look like 'dawai berserabut' when she got sweat playing hahaa. Dah boleh lari cepat2 with her hands kejap ke depan kejap ketepi just to balance her body. Die cepat immitate any action yang die nampak. Delisya pun boleh tahan mengajar bukan2 contohnye menjerit bila taknak sharing, rampas stuff, but the obvious thing part menjerit tula..masing2 taknak kalah. Berselang seli selagi tak penat -_-

So me and Delisya selalu jugak menyanyi same2 sometimes lagu 22 by Taylor Swift, sambil buat symbol like peace tu, Dafiya pun turut serta goyang2 badan die sambil tunjuk jari telunjuk je taknak kalah. (since she dont knw yet nak buat sign peace terbalik so tunjuk langit jelah). 

Bila orang marah die, cepat2 die jeling kita sambil tunduk bawah. Angkat muka tgk kita balik then jeling lagi tunduk bawah and it goes on and on sampai kita stop pandang die. Hahaaa selalu aku menyakat die just to see her 'jelingan merajuk' tuh...


This was last two days. We brought them for a movie kat MBO. Delisya la nak sangat tengok cerita FROZEN (sooo obsessed with princess & barbie)! Dafiya macam excited first time masuk cinema. Ok pernahla sekali before tapi tu masa die baby, x kira. Start movie je die kusyuk tengok sampai tak bagi pegang or duduk atas riba pun. She want to sit on her own chair. But then half way movie dah tido dah..Delisya je layan sampai habis movie.

 I can say its a second child thing kot..kuat merajuk, manja, degil, suka dipujuk..she's more like me when i was small...so thats her.

Delisya pulak masih belajar kat Tahfiz tu. So far die dah hampir khatam Iqra 2. Kadang2 i see her baca poster alif ba ta dalam bilik. Im impressed die mengenal huruf dengan baik. Sum more die dah boleh sembahyang dengan baik. Bermula lafaz niat solat subuh dengan makna sekali-iftitah-fatihah-qulhu-bacaan rukuk-bacaan sujud-antara dua sujud. Im not exaggerating over here just because im her mother ok tapi aku sendiri kagum budak seawal usia dia dah boleh capai semua tu. 

Some people say Yasin is too early for kids like her, most of the places i've known ajar Ali Ba Ta dulu, Iqra dulu then baru Surah pendek yang lain before they started with solat. I had that feelings too before. Sebab rase kesian jugak umur macam dia kite dah tekan masuk dengan doa2. Then aku teringat org yg jual buku Grolier dulu kata budak seawal usia 0-3 tahun daya serapan dia sangat tinggi berbanding 5 tahun ke atas. So kalau ajar diorang apa apa usia ni diorang akan cepat tangkap and hafal. After that aku terfikir pulak kenapa aku anggap ilmu agama ni sebagai berat? She was born in Islam so kenapa x exposed dengan bacaan Quran dulu instead of ABC,123 dsb? How come the TV Show 'Qari Junior' boleh tunjuk kids seawal 5/6 tahun dah boleh hafal and baca Quran dengan sedap sekali?

That moment baru aku realize kalau aku tak dedahkan Delisya dengan Quran sekarang, bila lagi? Lagipun dia memang dah dengar ayat suci dari dlm perut lagi. Kenapa nak tunggu dia 5 6 tahun baru ajar Quran?MasyaAllah...aku bersyukur jugak aku jumpa tempat tu and sekolahkan dia..Sekurang2nya dlm usia 3 tahun 4 bulan 13 hari ni dia dah boleh baca Al Fatihah, Qulhu, Iftitah, Doa makan, Doa Penerang Hati, An Nas, Azan (sbb slalu dgr bdk laki azan), Allah Humma Inna, Iqra 1 & 2 (almost tamat) and most importantly - Yaasin.. Alhamdulillah...

Heres are some of the vids i can share (walaupun hati keberatan bimbang timbul riak) tapi tujuan aku share hanyalah untuk membuktikan aku tak reka cerita..

Well one je dah cukup lame menunggu nak upload so takdelah yang kedua. Sorry to dissapoint you guys.

Ok im giving up. Video failed to upload after 2 hours. Wtf......

Anyway, i think thats all for now. i have lost the idea so i better cut the crap now and cont in another entry..Bye!



No comments:

Post a Comment