Monday, August 5, 2013

Sekolah Pertama Delisya - Taska Pra Tahfiz Roudhatul Jannah

Oh new template and background? Jangan terkejut sangat ye, saje ubah selera sebab dah bosan tengok template lama. Baru semangat sikit nak update blog.

Sempena bulan Ramadhan 1434H ni, TV3 ada siarkan rancangan realiti Qari Junior pukul 6.30 petang. Bila hari-hari tengok adik2 tu hafal Quran, rasa kagum sangat sebab kita yang dah dewasa ni pun jgn cakap hafal Quran, surah pun belum tentu khatam semua. Tergerak rasa hati kalau lah aku ada anak lelaki, aku nak dia jadi qari mcm budak2 ni. Tapi kenapa kena tunggu ada anak lelaki? Perempuan tak boleh ke? 

Di situ lah bermulanya keinginan utk jadikan anak-anak aku hafizah. Lagipun dulu masa promotion buku Grolier kat Aeon S2, promoter tu pernah cakap yang tahap kepandaian budak ni paling tinggi bila usia dia 2-6 tahun sebab dalam fasa ni sifat ingin tahu diorang membuak2. Lepas fasa tu pun pandai jugak cuma katanya elok tanamkan pelbagai pengetahuan diawal2 usia tu. Bak kata orang-orang tua, 'melentur buluh biarlah dari rebungnya'.

Allah maha mengetahui. 2 minggu kemudian aku ternampak ada banner kat taman aku pasal taska pra tahfiz baru bukak dekat Taman Nusari Aman 1. Cecepat aku amik number and call orang tu. Lepas dah bagitahu papa niat suci murniku, papa setuju utk jumpa tenaga pengajar dia iaitu Ustazah Khodijah.

Lepas berbincang and tanya macam2 kami agak berpuas hati la dengan penerangan ttg taska tu. Cumanya yang merunsingkan aku is that masa belajarnya. Setiap hari kami keluar rumah paling awal 8.15am sebab papa punch in 8.30am manakala aku 9.00am. So kadang-kadang masa hantar ke taska, ada hari Dafiya aku dah mandikan siap-siap tapi Delisya jarang mandi sebelum ke taska sebab dia masih tidur. Cuma celik mata bila dah sampai taska.


HARI
ISNIN
SELASA
RABU
KHAMIS
JUMAAT
8.00 am

Hafazan / Yasin
Hafazan / Yasin
Hafazan / Yasin
Hafazan / Yasin
Hafazan / Yasin
8.30 am

Asas Tulisan B.Melayu
B.Arab
Asas Tulisan B.Inggeris
Asas Tulisan B.Melayu
Asas Tulisan B.Inggeris
9.15 am

Matematik Buku Teks
Sains
B.Inggeris Buku Teks
Matematik Buku Teks
Matematik Asas Tulisan
10.00 am

R
E
H
A
T
10.30 am

Iqra Anakku Ladybird
Iqra Anakku Ladybird
Iqra Anakku Ladybird
Iqra Anakku Ladybird
Iqra Anakku Ladybird
11.30 am

Doa Muqaddam
Jawi
P.Seni
Tauhid Muqaddam
Feqah Sirah Nabi
12.00 pm

Hafazan / Yasin
Hafazan / Yasin
Hafazan / Yasin
Hafazan / Yasin
Hafazan / Yasin
12.30 pm

R
E
H
A
T
3.30 pm

Hafazan / Yasin
Hafazan / Yasin
Hafazan / Yasin
Hafazan / Yasin
Hafazan / Yasin
4.30 pm

R
E
H
A
T
5.00 pm
Solat Asar / Doa
Solat Asar / Doa
Solat Asar / Doa
Solat Asar / Doa
Solat Asar / Doa
5.30 pm
Iqra / Feqah
Iqra / Tauhid
Iqra / B.Arab
Iqra / Tajwid
Iqra / Sirah Nabi
6.30 pm

B
A
L
I
K
 
Dekat taska ni, waktu kelas bermula 8.00am - 6.30pm. Masalah jugak tu nak siapkan dia pagi-pagi as i mentioned earlier. Balik pun selalunya paling lewat 6.15pm kami masing2 dah ada kat rumah. So lepas ni kena pickup Dafiya dulu then baru tunggu Delisya habis kelas lah baru balik rumah. As a mom, aku tak dapat lari drpd perasaan kesian utk bagi anak aku belajar sehari suntuk dengan hafalan setiap hari. Tentu meletihkan otak dan badan. Tapi itu yang dilalui setiap pelajar tahfiz Al Quran, right? Kadang2 kita kena jugak berkorban utk sesuatu perkara yang baik. Mungkin sekarang dia bersusah-susah dahulu tapi bersenang-senang kemudian. Manalah tau satu hari nanti tatkala budak seusia dia baru nak belajar Muqaddam, dia dah boleh hafal al quran malah boleh guide kawan-kawan. Tak ke bertuahnye aku sebagai ibu dapat melengkapkan anak dengan ilmu Allah?

Well, i guess thats the price i have to pay. I hope its not that hard for her as i thought it would be. After all, Allah lebih mengetahui kan setiap perancangan hamba-hambaNya..InsyaAllah awal bulan September ni she'll start her first class and we'll see lah how it goes for this few months. If she get along well, Alhamdulillah. Kalau agak berat untuk dia, we'll think of something. Takkan nak paksa dia buat benda yang dia tak rela. As a mom, aku dah janji dengan diri aku utk membesarkan anak-anak aku with full of love. It means we will be just like friends sampai diorang dewasa. InsyaAllah.

Cant wait to share the photo of hers wearing her school uniform. ;-)

No comments:

Post a Comment