Friday, August 13, 2010

Sarat..

Lame rasenye tak update blog..kdg2 byk nak tulis tp kemalasan yg melampau2 menghalang aku nk update blog ni. Tambah plak dgn charger laptop rosak + malas nak guna PC...


Sekarang kandungan aku dah masuk 36 weeks..perut pun dh turun kebawah sgt..sometimes rase berat sgt,bile berjalan cam orang tua..slow motion je tp nak wat cmne..pinggang sakit2..kadang2 orang tgk perut aku cam tak caye je aku dh dekat due date sbb kecik molek je..maybe sbb aku pun takdela gemok mane so i guess its normal kot..


Until now im still working and belum decide lagi tarikh nak start taking leave..Memang aku dh menyampah gile nak keje tapi at the same time aku pun taknak manjakan sangat diri aku duk baring melingkar je kat umah doing nothing.. (although when im at home pun aku dah tak larat nak wat keje2 umah)


Baru je awal bulan hari tu aku admitted kat Hospital Putrajaya. Seminggu kat sane pun dah cukup buat aku lembik coz too much rest and sleep. Its just happen all of sudden jek. Petang 21/7/10 ade pesta buah-buahan kat hotel aku. Aku pun melantak tak hengat..byk jugakla manggis & langsat aku makan. Durian 4 5 ulas je sbb takut baby panas. Mlm tu badan tak sedap..sejuk2 cam nak demam je..tibe2 muntah2,batuk2,selsema sampai menggigil2 tak boleh tido..esok tu MC tunggu papa balik bwk gi klinik...

Check2 doc suruh refer gi Hospital Putrajaya sbb suhu 39 and baby no movement. I started to worried coz i cant help from blaming myself mkn buah2 ptg smlm..sampai2 je kat wad bersalin,doc bace suhu,terus suruh tukat baju..aku dah agak ni sure kena admitted! Sian papa tunggu dr kul 3-7pm kat luar sbb doc terus buat CTG utk check jantung baby,amik darah,urine ape bagai..family aku dtg pn tak dpt masuk tgk sbb doc tak benarkan=(


Bilik tu sikit punye sejuk AC die tp aku berpeluh2 sbb panas badan. Malu jugak bile kene buka panties and dikangkangkan oleh doc laki plak tu..but sbb too weak,aku tak pikir dah malu tu..i dont know what they done,yg pastinya 3 org doc and 3 nurse keliling aku monitor CTG tu. Paling tak boleh blah,doc yg nak amik sample darah aku tu mcm meragukan je..dahla die dh cucuk,then biar darah aku meleleh byk baru tekan dgn kapas!!tah pape je..then masuk drip dekat 6 botol jgk la within 4 hrs tu..byk btl aku kene masuk air..then dorang bagi suntik kat bontot utk matangkan paru2 baby.Sakitnye Ya Allah...Tuhan je tau!!sampai nak nangis aku tahan..then cucuk plak kat urat arteri utk amik darah lg. Doc tarik kuar je jarum tu,terus bengkak mcm kena sengat tangan aku! Biru lebam sampai 2 minggu..

After 7pm dorang pindahkan aku ke labour room. Cuak sgt sbb dengar perbualan doc tu ade contraction katenye,if terpakse kene bersalin awal,they have to prepare ventilator la pe bagai..aku berdoa je supaya tu sume takkan berlaku sbb taknak baby lahir tak cukup bulan..lampu dibuka..jeng3..aku dikangkangkan..jeng6.. doc tu masukkan satu alat mcm mulut itik i guess dlm kemaluan aku. saaaaakiitt jgn ckpla...die sumbat benda tu and it is like something menyedut keluar..tercungap2 aku menahan,nurse tu boleh kate "kenapa?u ade athma ke??" WTF?? im too weak too ask or too see what they are doing....but one thing im very sure its nothing to do with the baby....

I told the doc "nak terkencing"..die pun cepat2 amik satu tiub and i was like "oh no.."tak sempat aku ckp pape,die dah sumbat tiub tu dalam kemaluan aku lg skali and pakse aku kencing..i cannot tahan and terkencing jugak but the pain i tell u...tak puas 1,saki baki byk lagi,celah kangkang basah and it makes me SICK!!

Tgh malam tu aku tak dpat tido langsung sbb doc and nurse datang every 1 hour to change water drip,to check CTG reading so lau tido pun,kejap2 terjaga..3.30am bilik sebelah aku ade orang nak bersalin..dengarla die jerit2,dgn suara doc lg suruh push2..berpeluh2 aku dgr..half an hour later dgr baby nangis..i guess mcm tu la situasi aku nnti..seram siot...

Esok doc tukarkan ke wad lg satu..i have been given intensive care. Sarapan dpt,lunch,minum petang and dinner everyday, kejap2 doc dtg check condition..im getting sick sbb im not that type yg suka baring too long and when i get up they ask me to lay down,rehat n evrythng..bosanlah!

Day 3-Doc masukkan aku dlm wad H1N1 coz they said my result is POSITIVE! wat tha?? i dnt knw whre i got that from. Luckily ward tu ade bathroom,ade TV cume view rooftop la..all the time i had to wear mask sbb takut merebak kat visitors or doctor..everyday doing the same thing,celik mata pagi2,bfst,tgk tv,mandi,tido..smapaila hari ke6..bil sampai RM450 tp sbb wabak H1N1,government yg tanggung,i dont have to pay or use my panel clinic..

Esok tu doc bagi kuar hospital dgn syarat kuarantin kat umah for another 9 days..lembik sgt badan..kuar2 je hospital,muka aku mcm kene sunburn,lemah tak brdaya..i told u,aku tak suka duk baring je coz when i have too much rest,aku jadi cam sayur..balik tu papa singgah Pizza Hut beli meaty pizza and balik makan kat umah..sampai umah we slept and esok tu papa dh gi keje although die pun dpt surat yg doc allowed him to quarantine with me as well..nak wat cmne,boss die pun cam sial je soh stg gak keje..

Anyway enuf with that..i just hope semua tu takkan berlaku lg..and im dying to see my baby yg akan kuar tak lame lg ni..hopefully the day after delivery nnti esok tu aku dah boleh discharge coz taknak lg duk spital lame2....